خدمات مجازی سازی

مجازی سازی یا Virtualization تکنولوژی است که بوسیله آن می توان اجرای همزمان دو یا چند سیستم عامل بر روی یک سرور را داشته باشیم به نحوی که باعث بهره‌وری در هزینه‌های سخت‌افزار و نرم‌افزار و همچنین استفاده بهینه از تمامی منابع سیستمی می‌باشد. به علت وجود تعدد سرورها مواردی مانند سرعت، زمان در دسترس بودن یک سرور، فعال بودن سرویس‌ها، بکاپ‌گیری و Restore‌ کردن، میزان مصرف برق، چگونگی کولیگ و خنک‌سازی سرورها، فضای لازم برای نگهداری سرورها، استفاده از حداکثر توانایی سرورها و بسیاری موارد دیگر برای شما اهمیت پیدا می کند. در دنیای امروز شبکه های کامپیوتری , وجود تکنولوژی مجازی سازی سرور امر اجتناب ناپذیر به حساب می آید بخش عمده ای از فناوری توسط مجازی سازی سخت افزار ها و منابع فراهم میشود .

مجازی سازی سرور به زبان ساده

با استفاده از مجازی‌ساز سرور می‌توان سرورهای مجازی یا همان VPS هارا مدیریت کرد، می توان از طریق مجازی سازی اقدام به ساخت یا حذف سرور مجازی کرد و همچنین برخی مجازی سازها قالب‌های سیستم عامل‌های مختلفی را دارند تا در زمان ساخت سرور، نیازی به نصب مجدد سیستم عامل به صورت manual نباشد و این کار توسط سیستم به طور خودکار با استفاده از مجازی ساز صورت گیرد و همچنین از طریق مجازی ساز می توان منابع مصرفی سرور را مدیریت نمود.

در واقع میتوان گفت امروزه مجازی سازی سرور , مجازی سازی شبکه و یا دیتاسنتر به یک نیاز جدایی ناپذیر اکثر دیتاسنترهای بزرگ تبدیل شده است.دلیل این امر را می توان امکاناتی دانست که مجازی سازی سرور در اختیار مدیرانIT از نظر فنی و تخصصی قرار می دهد.

تک دیتا با سالها تجربه در زمینه ارائه خدمات مجازی سازی سرور و شبکه های کامپیوتری ، به شما مدیران سازمان ها پیشنهاد میکند که اگر به دنبال افزایش بازدهی و کاهش هزینه های شبکه هستید ، مجازی سازی سرور با VMware بهترین راه حل برای سازمان شما می باشد و به شما این اطمینان را میدهیم که با مجازی سازی سرور ، تجربه ای شیرین و حس فوق العاده ای از یک شبکه با طراحی مدرن داشته باشید.

اهمیت مجازی سازی سرور و شبکه


مجازی سازی با کاهش نیاز ما به سخت افزار و تجهیزات فیزیکی هزینه های ما را کاهش می دهد .ماشین های مجازی به صورت بهینه از منابع سخت افزار استفاده می‌کنند که کاهش مصرف برق و هزینه‌های نگهداری را در پی خواهد داشت. شما می‌توانید با صرف زمان اندکی حافظه، فضا و پردازشگر مورد نیاز را در اختیار سیستم‌عامل قرار دهید و دیگر نیازی به تهیه مجدد سخت افزار نیست .
مجازی سازی سرور می‌تواند راهکاری بسیار مناسب باشد. فکر کنید به جای آنکه ۱۰ سرور فیزیکی داشته باشید که ۱۰ سیستم عامل مختلف بر روی آن‌ها نصب باشد و هر کدام سرویس خاصی را به کاربران دهند، تنها دو سرور فیزیکی داشته باشید و در عین حال ۱۰ سیستم عامل که بر روی این دو سرور به صورت همزمان به کاربران سرویس دهی نمایند.جالبتر از آن، اگر بدانیم راهکار دوم کارایی شبکه ما را نیز افزایش دهد و زمان از کار افتادگی سرویسها را چه به صورت سخت افزاری و چه نرم افزاری به میزانی کاهش دهد که کاربر نهایی هرگز متوجه این اختلال نشود، میتوانیم با اطمینان خاطر به سمت پیاده سازی این راهکار حرکت نماییم.

شیوه کار مجازی سازی سرور چگونه است ؟


در این فن آوری یک لایه نرم افزاری به نام Hyper visor بین ماشین های مجازی و سخت افزار قرار می گیرد. قلب مجازی سازی همان ماشین های مجازی است که یک سیستم عامل به همراه سرویس ها و برنامه کاربردی داخل آن را شامل می شود.

ماشین های مجازی کاملاً از هم تفکیک شده اند و وابستگی به یکدیگر ندارند وظیفه Hyper visor تخصیص دینامیکی منابع سخت افزاری به ماشین های مجازی در هنگام نیاز آنها و آزاد سازی آنها است. در ابتدا نرم افزار مجازی ساز یا همان Hyper visor برروی سخت افزار سرور نصب می گردد و سپس در درون آن به تعداد مورد نیاز ماشین مجازی تعریف می گردد. پس از این مرحله هر ماشین مجازی مانند یک سخت افزار مستقل عمل می کند که می توان برروی آن سیستم عامل دلخواه را نصب کرده و سپس سرویسها را راه اندازی نمود.

فهرست